O pedagogice Marii Montessori …
Istota pedagogiki Marii Montessori polega na stwierdzeniu, że każde dziecko jest inne i powinno rozwijać się według stworzonych przez siebie indywidualnych planów rozwojowych. W planach tych zapisane są jego możliwości, kompetencje i umiejętności, umożliwiające mu naukę samodzielną i efektywniejszą.
W myśl montesoriańskiej
zasady: „pomóż mi samemu to zrobić” uczniowie samodzielnie zdobywają
doświadczenie i wiedzę poprzez wykorzystanie materiałów rozwojowych
oraz eksperymentowanie. Materiały rozwojowe
są tak skonstruowane, że w atrakcyjny
i przystępny sposób wprowadzają dziecko w
świat wiedzy, pozwalając zdobywać określone umiejętności. Uzyskane w trakcie
pracy doświadczenia umożliwiają dziecku szybkie przechodzenie od myślenia
konkretnego do abstrakcyjnego. Materiały te dotyczą edukacji językowej,
matematycznej i kosmicznej (przyroda, geografia, historia, astronomia).
Tematycznie odpowiadają one obowiązującym programom nauczania, ale co
najważniejsze, znacznie go rozszerzają. Różnorodność materiału
dydaktycznego pozwala na rozszerzenie wiedzy przez dzieci zdolne, a
jednocześnie umożliwia dzieciom mniej zdolnym opanowanie danej tematyki poprzez
wiele różnych pomocy dydaktycznych.
Oprócz typowych pomocy montessoriańskich w klasie znajdują się pomoce projektowana i wykonywana przez samych nauczycieli. Nauczyciel podąża za zainteresowaniami i pasjami uczniów.
Dzieci pracujące metodą Montessori uczą się samodzielności, dociekliwości, wzajemnie inspirują się do pracy, uczą się pracy ze źródłami, rozwijają swoje zainteresowania i talenty. Nabywają poczucia odpowiedzialności za czas przeznaczony na naukę.
Podczas pracy własnej obowiązują reguły :
Rolą nauczyciela jest przede wszystkim:
Nauczyciele wykorzystujący elementy metody Montessori w naszej szkole, oprócz typowego wyższego wykształcenia pedagogicznego, mają również ukończone podyplomowe studia Pedagogiki Marii Montessori.
Stosując metodę Montessori, czy też jej elementy, nauczyciel realizuje zasadę indywidualizacji pracy z uczniem na zajęciach obowiązkowych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, zgodnie z zaleceniami MEN.
Jest to uczenie skoncentrowane na uczniu, a nie na nauczycielu.
Opracowanie: Anita Palarczyk