Szkoła Podstawowa 
im. Orła Białego w Kiczycach



MegaMisja- zadanie 1

7 września rozpoczęliśmy przygodę z MegaMisją. Obejrzeliśmy film i poznaliśmy Julkę, Kubę i Psotnika. Zaczęliśmy dyskusję i szybko okazało się, że nie musimy daleko szukać, bo w naszej klasowej biblioteczce znaleźliśmy kilka książek z informacjami o żółwiach. Znaleźliśmy je również w różnych czasopismach w bibliotece szkolnej. Chętnie też wymienialiśmy się własnymi doświadczeniami dotyczącymi hodowli tych zwierząt. Zrobiliśmy plakat i prace plastyczne. Czekamy na następne zadanie!

MegaMisja- zadanie 2 

Dzielni poszukiwacze informacji

Przy wykonywaniu następnego zadania podzieliliśmy się na dwie grupy. Jedna grupa przygotowała ciekawostki na temat Islandii, a druga o Sycylii. Wszyscy szukaliśmy tych wysp na naszej klasowej, interaktywnej mapie, na globusie. Korzystaliśmy również z pomocy montessoriańskich, których często używamy w klasie. Przygotowaliśmy plakaty zachęcające do podróży w te miejsca i... plebiscyt wygrała zimna Islandia!

MegaMisja- zadanie 3

„Złapiemy Psotnika-prawda czy fałsz?”

Z trzecim zadaniem drugoklasiści poradzili sobie świetnie. Sami przydzielili sobie role ludzi, którzy mogli im pomóc w odpowiedzi na trudne pytania. Doskonale też już się orientują gdzie, poza internetem, mogą szukać informacji na nurtujące ich tematy. Uwieńczeniem zajęć było głosowanie za pomocą kubeczków i szpatułek i odpowiedź na 10 zadanych pytań.

 

MegaMisja - zadanie 4  „Zielnik Profesora Florka - porządkowanie informacji”

Kolejne zadanie wykonane. Od dłuższego już czasu gromadziliśmy w klasie jesienne skarby. Teraz mogliśmy je uporządkować (liść-owoc/nasiono-drzewo). Znaleźliśmy także czas na jesienne zawody w segregowaniu oraz na wykonanie prac plastycznych.

 

CODEWEEK Z MEGAMISJĄ

13 X odbyła się uroczystość nadania sztandaru naszej szkole, która nosi imię Orła Białego. Chcieliśmy podkreślić rangę tego wydarzenia zgłaszając się do Codeweek i wykonując zadania związane z naszym patronem-Orłem Białym. Było więc zakodowane godło Polski z kubeczków, kodowanie drogi orła, podczas której gubił pióra, a także programowanie orła, w którego wcielał się każdy z nas (mieliśmy strój  i maskę orła). Były też inne zadania "nie tylko dla orłów":kodowaliśmy lot orła wzdłuż granic Polski, a także po odczytaniu za pomocą tabletu kodów QR układaliśmy hasło i odkrywaliśmy kolejne części legendy o Orle Białym. Czuliśmy, że dobrze wypełniliśmy naszą misję- przygotowaliśmy się do tak ważnych dla naszej szkoły obchodów w szczególny sposób, bo z MegaMisją!!!

 

MegaMisja - Zadanie 5

 „Psotnik a zdrowa żywność”- relacja

Plakaty wykonaliśmy w grupach. Znalazły się na nich nie tylko zdrowe produkty, bo umieściliśmy na nich też aktywność fizyczną. Owoce i warzywa były też motywem przewodnim
w naszych zabawach z kodowaniem online. Bardzo zaintrygował nas temat zdrowej żywności, więc zorganizowaliśmy sobie wspólne śniadanie. Z przyniesionych produktów przygotowaliśmy smaczne śniadanie. Było pysznie!!!

 

MegaMisja - Zadanie 6

Relacja z zadania „Przedstaw się Psotnikowi”

Znamy się całkiem dobrze, ale miło nam było dowiedzieć się jeszcze czegoś więcej o sobie.Nasze cechy, zainteresowania i to, co chcieliśmy przekazać kolegom i koleżankom ułożyliśmy
w słoneczko. Wiemy też jednak, że wobec nieznajomych powinniśmy się kierować zasadą ograniczonego zaufania. Pokolorowaliśmy nawet rysunki, które ilustrowały zasady, np.nie przyjmuj słodyczy od obcych,nie udzielaj informacji gdzie mieszkasz. Dużo radości sprawiło nam projektowanie awatarów i wymyślanie nicków. Zrobiliśmy sobie specjalne plakietki i chodziliśmy z nimi cały dzień:)

 


MegaMisja - zadanie 7 „Akcja-komunikacja, czyli na ratunek Psotnikowi”

Kolejne spotkanie z MegaMisją polegało na poznaniu zasad savoir-vivre'u. Ustaliliśmy do jakich osób powinniśmy się zwracać bardziej oficjalnie a do jakich możemy niezobowiązująco. Nie zapomnieliśmy też o "magicznych" słowach, które są mile widziane zarówno w formalnych i nieformalnych rozmowach i innych formach kontaktowania się.

 


 „Szanowny Panie Psotniku, czyli jak zwracać się do innych osób”-

relacja z zadania nr 8

Na ostatnich przed świętami zajęciach w ramach MegaMisji próbowaliśmy się komunikować
w różny sposób. Zakodowaliśmy krótkie zdanie alfabetem Braille'a, nauczyliśmy się kilku prostych słów w języku migowym i próbowaliśmy za pomocą alfabetu Morse'a pokazać nasze imiona. Największą trudność sprawiło nam zapamiętanie wyrazów w języku esperanto.




„Superbohaterowie nie tylko w sieci” -
zadanie 9 

Na kolejnych zajęciach z MegaMisji rozmawialiśmy o Superbohaterach. Okazało się, że są nimi nie tylko wymyślone na potrzeby bajek i filmów postacie, jak: Iron Man, Phoebe Grzmotomocna, Ninja, ale także osoby z najbliższego otoczenia-tata, czy brat!!! Narysowaliśmy swoich bohaterów i odpowiedzieliśmy na pytanie dlaczego są dla nas ważni. Poświęciliśmy też sporo czasu na omówienie działalności różnych wolontariuszy. To dla nich dodatkowo utworzyliśmy serduszko z naszych dłoni, bo zasługują oni również na miano Superbohaterów.


„Psotnik w telewizji” - zadanie nr 10

Chyba każdy z naszej grupy odnalazłby się w świecie telewizji, a szczególnie w programach rozrywkowych;) Podczas wykonywania tego zadania sala zamieniła się w studio telewizyjne, gdzie rozegrało się prawdziwe talent show. Było więc jury, występy wokalistek i tancerki a nawet treser ze swoim groźnym lwem. No i oczywiście dużo śmiechu i radości:)))


„Fakty, opinie i bliźniaki”- relacja z zadania nr 11

Na tych zajęciach w ramach MegaMisji wysłuchaliśmy audiobooka z przygodami Tomka Sawyera. Przyznamy się, że trochę ciężko nam było dotrwać do końca;) Wolimy jednak słuchać tego, co czytają nam rodzice lub pani w klasie. Szukaliśmy też skarbów, ale nie Tomka, tylko naszych. Żeby trochę to usprawnić pobawiliśmy się w ciepło-zimno. Najwięcej emocji wzbudził jednak wybór imienia dla Psotnika. Nasz będzie się nazywał Marianek:)))


„Psotnik i różne media”- relacja z zadania nr 12

Na wykonanie tej misji czekaliśmy całe ferie, ponieważ najpierw chcieliśmy sami przeczytać "Calineczkę". Z zapałem zabraliśmy się do realizowania kolejnych kroków. Najpierw zrobiliśmy sobie na naszej ścianie schemat i podzieliliśmy media na te, które możemy odbierać za pomocą wzroku i te, które odbieramy za pomocą słuchu. Okazało się, że kilka znalazło się pośrodku i aby w pełni z nich korzystać musimy użyć zarówno słuchu, jak i wzroku. Potem podzieliliśmy się na grupy i narysowaliśmy kolejne wydarzenia z "Calineczki". Bardzo podobała nam się te lektura, więc emocji i pomysłów przy tworzeniu komiksu nie zabrakło!

„Szyfr emotikonów”- relacja z zadania 13

Nie zawsze potrafimy nazwać emocje, jakie nam towarzyszą, chociaż w naszej klasie dużo o nich rozmawiamy. Na pewno dużo łatwiej nam je narysować. Świetnie się bawiliśmy kodując nasze przekazy za pomocą emotikonów:)

Nie oddamy Psotnika!, czyli o prawach małych autorów - zadanie nr 14

Na tych zajęciach postanowiliśmy zaprojektować flagi według naszych własnych pomysłów. Każdy się starał, żeby jego flaga była ciekawa, oryginalna. Pani powiesiła nasze prace w widocznym miejscu w klasie i...zrobiło się niezłe zamieszanie, ponieważ ani jedna praca nie była poprawnie podpisana. Szok, niedowierzanie!!! Najpierw nas zamurowało, ale potem zaczęliśmy zgłaszać sprzeciw i domagać się sprostowania pomyłki. Na szczęście Pani wyjaśniła nam, że zrobiła to celowo, abyśmy mogli zrozumieć o co chodzi z tymi prawami autorskimi;)


Julka i Kuba poznają zasady bezpiecznego korzystania z mediów i internetu - relacja z zadania 15

Tym razem poznaliśmy pingwinka Rozumka i jego przygody z nowym tabletem. Bezbłędnie rozwiązaliśmy quiz, chociaż pracowaliśmy w grupach. Nasze odpowiedzi mieliśmy na zakrętkach, które układaliśmy w odpowiedniej kolejności. Potem do ułożenia zasad korzystania z Internetu wykorzystaliśmy zabawę z dobieraniem figur geometrycznych parami, również z wizerunkami pingwinów.


zadanie nr 16 - Bliźniaki zapraszają do przyjaznego kina

Na zajęciach rozmawialiśmy o problemach ludzi niepełnosprawnych, szczególnie o barierach architektonicznych. Projektowaliśmy przyjazne budynki z różnych klocków. Próbowaliśmy również rysować obrazek według wskazówek drugiej osoby. To było dla nas duże wyzwanie!

zadanie 17 - Multimedialny album z Psotnikiem w tle

Zajęcia rozpoczęliśmy od oglądania naszych zdjęć. Każdy przyniósł te, które uważa za najciekawsze. Potem rozmawialiśmy o tych zdjęciach, które czasem nie wychodzą z różnych powodów. Pani wytłumaczyła nam na co należy zwracać uwagę, żeby zdjęcia były udane. Podsumowaniem zajęć było głosowanie-`zielone karteczki podnosiliśmy, kiedy zdjęcie było udane, a czerwonymi kartkami wyrażaliśmy złą opinię na temat jakości zdjęcia.



zadanie 18 - Audiopamiętnik Julki i Kuby

Bardzo spodobał nam się pomysł szkolnego pamiętnika dźwiękowego. Najpierw wymieniliśmy odgłosy, które nam towarzyszą w szkole. Nasza pani spisała je na tablicy. Następnie,                w parach, nagrywaliśmy wybrane odgłosy, które na co dzień słyszymy w naszej klasie. Potem odtwarzaliśmy nagrania i próbowaliśmy zgadywać co to za dźwięki. Trochę było trudno, bo nagraniom towarzyszyły śmiech i gwar.


zadanie 19 - Cyfrowe opowieści o Psotniku

Na zajęciach pracowaliśmy w dwóch grupach: chłopców i dziewczyn. Każda z grup stworzyła najpierw historyjki obrazkowe, pamiętając o tym, że powinny mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Następnie, wykorzystując tablety, zrobiliśmy zdjęcia naszym rysunkom. W ten sposób powstały cyfrowe opowieści z przygodami naszego Psotnika Marianka.

zadanie 20 - Cyfrowa pocztówka od Julki i Kuby

Na dzisiejszych zajęciach mówiliśmy o zbliżających się wakacjach. Projektowaliśmy też na tabletach własne pocztówki wykorzystując aplikację "Mały malarz". Potem pani nam przypomniała (bo nie tak dawno pracowaliśmy również ze zdjęciami w tym programie), jak możemy obrabiać zdjęcia w programie Paint.





zadanie 21 - Wirtualna galeria bliźniaków

Na ostatnich zajęciach przed wakacjami przygotowaliśmy prace plastyczne. Każdy obrazek sfotografowaliśmy i w ten sposób stworzyliśmy naszą galerię. Odbyliśmy również wirtualny spacer po Muzeum Zamkowym w Malborku. Może podczas wakacji ktoś był tam i sprawdził jak zamek wygląda naprawdę?

zadanie 22 - Ucieczka Psotnika i wirusy

Byliśmy bardzo zaintrygowani tym, co się znajduje w pudełkach. Z niecierpliwością wykonywaliśmy kolejne polecenia no i dowiedzieliśmy się, że nawet w pięknym opakowaniu może czaić się jakieś niebezpieczeństwo. Poznaliśmy więc sposoby radzenia sobie ze spamem i wirusami, próbowaliśmy też tworzyć mocne hasła.





zadanie 23- Julka i Kuba publikują w internecie

Na początku zajęć dowiedzieliśmy się, że wysłanie pocztówki może wiązać się z tym, że treści na niej napisane, w tym dane, może zobaczyć wiele osób. Wysłuchaliśmy także fragmentów opowiadania Stasia o pobycie w Pocztówkowej Krainie, które zilustrowaliśmy w czterech okienkach. Potem dyskutowaliśmy o hejcie, który dotyka nas czasem, nie tylko w internecie. Dowiedzieliśmy się również o ograniczeniach wiekowych dotyczących zakładania kont na popularnych portalach społecznościowych.



zadanie 24- Tajemnice Psotnika

To były zajęcia, których tematem była...tajemnica. Dobrze wiemy co ona oznacza, i że są tajemnice dobre i złe. Podawaliśmy wiele przykładów takich tajemnic.Znamy też już "Gadki             z psem", ale postanowiliśmy, że obejrzymy filmik jeszcze raz, bo bardzo się nam spodobał. Potem oglądaliśmy scenki, które przygotowała dla nas nasza pani w formie sketchnotek                 i omawialiśmy przedstawione na nich sytuacje. Bardzo przypadła nam do gustu taka forma historyjek.