22 czerwca uczniowie klas 5, 6, 7 wzięli udział w warsztatach naukowych przeprowadzonych przez charyzmatycznego p. Przemka z "Fabryki Kreatywności" z Kęt.
Wśród doświadczeń m.in:
CZERWIEC 2021
31 maja w ramach Szkolnego Festiwalu Relacji zostały przeprowadzone warsztaty o tematyce
przyrodniczej. Wzięli w nich udział uczniowie klas IV-VIII. Uczestnicy przeprowadzali
następujące doświadczenia:
EKSPERYMENTY Z WODĄ, WŁASNOŚCI I CIEKAWOSTKI
Czy można „chodzić” po wodzie?
Czy można „leżeć” na wodzie?
Wyniki i wnioski: Na powierzchni kropli wody tworzy się swoista błona tworząca zjawisko
napięcia powierzchniowego. W tym eksperymencie pieprz, sznurek i spinacz unosiły się na
powierzchni wody dzięki opisanemu wyżej zjawisku. Gdy dodaliśmy detergentu, jego
cząsteczki zbliżając się do cząsteczek wody zmniejszały siłę ich przyciągania, a tym samym
niwelowały efekt napięcia powierzchniowego. Spowodowało to „uciekanie” przedmiotów w
miejsce, gdzie nie było detergentu.
Wszędobylska woda – naczynia połączone
Wyniki i wnioski: woda po wlaniu do naczyń połączonych ustala jednakowy poziom.
Warunkiem tego jest jej jednorodność i możliwość jej swobodnego przemieszczania się
wewnątrz naczyń. Działając będzie wówczas na każdy z słupów wody, w każdym naczyniu, to
samo ciśnienie, które zależy od wysokości słupa cieczy i jej gęstości, a nie zależy od objętości
cieczy
w naczyniu, ani jego kształtu. Dlatego, gdy zamykamy jeden z otworów naczyń
połączonych, zmieniamy w nim ciśnienie – poziomy wody nie będą już jednakowe w
naczyniach.
Wszędobylska woda – kapilary
Wyniki i wnioski: Woda w rurkach kapilarnych, w przeciwieństwie do naczyń połączonych nie
ustaliła jednakowego poziomu. Działają tu zarówno siły kohezji, jak i adhezji. W wąskiej rurce
tworzy się wyraźny menisk wklęsły i woda „wędruje” w górę wąskiej rurki. W szerokiej rurce
jest to trudno zauważalne.
Dzień praw zwierząt został ustanowiony przez klub Gaja dla podkreślenia wagi, przyjętej
przez polski parlament, ustawy o ochronie zwierząt (1997r.).
Petycję klubu Gaja za wprowadzeniem ustawy podpisało 600 tysięcy osób.
Była to największa kampania obywatelska na rzecz praw zwierząt w Polsce.
Od wielu lat dzień praw zwierząt jest doskonałą okazją do podejmowania lokalnych działań
przez wolontariuszy.
Już pierwszy artykuł ustawy wyjaśnia, że zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania
cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę.
Zobowiązuje także organy administracji publicznej do podejmowania działań na rzecz
ochrony zwierząt i współdziałanie w tym zakresie z odpowiednimi instytucjami i
organizacjami.
Z okazji Dnia Praw Zwierząt
w klasach IV-VIII została przeprowadzona lekcja na temat
ochrony zwierząt. Po obejrzenie prezentacji przedstawiającej podstawowe prawa zwierząt w
starszych klasach została przeprowadzona burza mózgów jak lepiej dbać
o zwierzęta,
natomiast młodsi uczniowie stworzyli plakaty na których przedstawili prawa zwierząt.
W
klasach I-III uczniowie po pogadance na temat praw zwierząt utworzyli plakaty
przedstawiające różne zwierzęta
z odcisków dłoni (źródło http://www.klubgaja.pl/dzien-
praw-zwierzat).
link do testu: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=YVYiauSTnUOzGYWJD01uqqRJotl3WZpHlkD
GRUDZIEŃ 2020
WYNIKI KONKURSU
"EKO ROBOT"
kategoria: uczniowie klas 5-8
W ramach programu edukacyjnego "EKO+logika" uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie na stworzenie robota, według własnej inwencji, dowolną techniką, ale - z materiałów biodegradalnych.
Nagrody dla uczniów są współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
w Katowicach.
WYNIKI KONKURSU
"EKO ROBOT"
kategoria: uczniowie klas 1-4
Warsztaty przeprowadzono metodą online. Uczniowie dowiedzieli się, na czym polega biodegradacja oraz w jaki sposób sortować odpady.
Warsztaty przeprowadzono metodą online. Uczniowie dowiedzieli się, jakie są źródła zanieczyszczenia powietrza oraz jakie są skutki występowania smogu.
Domowymi sposobem wykonali doświadczenie, w którym badali jakość powietrza na terenie Kiczyc i okolic.
FOTOGRAFIE DRZEWA NR 1
FOTOGRAFIE DRZEWA NR 4
FOTOGRAFIE DRZEWA NR 6
FOTOGRAFIA DRZEWA NR 8
ZNACZENIE OZONOSFERY I PRZYCZYNY POWSTAWANIA „DZIURY OZONOWEJ”.
Ozon jest jednym z głównych składników stratosfery. Odgrywa istotną rolę w ochronie żywych organizmów przed działaniem promieniowania nadfioletowego. Jednak jest on niszczony, gdy reaguje z cząsteczkami zawierającymi azot, wodór, chlor lub brom. Niektóre cząsteczki niszczące ozon występują naturalnie, niestety ludzie wytworzyli inne substancje wyniszczającą warstwę ozonową, m.in. freony, które doprowadzają do rozszerzania się dziury ozonowej.
OZNACZANNIE ZAWARTOŚCI OZONU W POWIETRZU
Zajęcia terenowe przeprowadzone w klasie piątej – oznaczanie zawartości ozonu w powietrzu za pomocą pasków wskaźnikowych.
Ozon przypowierzchniowy znajdujący się w troposferze, zwany jest również "złym ozonem", ponieważ w bezpośrednim kontakcie jest on toksyczny dla organizmów żywych. Podrażnia oczy i błony śluzowe, może również powodować zaburzenia w oddychaniu.
Według pomiarów, których dokonali uczniowie stężenie ozonu w trakcie badań wynosiło poniżej 90 mikrogramów/m3 (mieści się w dopuszczalnych normach).